نور و روشنایی، نیاز اولیه پیاده راه ها

نور و روشنایی، نیاز اولیه پیاده راه ها

نور و روشنایی، نیاز اولیه پیاده راه ها

نور و روشنایی، نیاز اولیه پیاده راه ها

نور به عنوان یکی از عناصر غیر کالبدی منظر شهری تاثیر زیادی در زیبایی و کیفیت فضاها دارد.نورهایی که در هنگام شب و در عناصر و جاهای مختلفی می تابند بسته به اینکه از چه زاویه ای بتابند یا در چه فاصله ای قرار گرفته باشند، تاثیر متفاوتی در کیفیت فضا دارند. بنابراین ارتقاء کیفیت فضا به وسیله نورپردازی صحیح فضاهای شهری از سوی طراحان شهری امری بسیار ضروری است.
در این مطلب می خواهیم به اهمیت کیفیت نورپردازی پیاده راه ها از منظر روشنایی شهری بپردازیم. اینکه چگونه نورپردازی صحیح و اصولی پیاده راه ها با مکان یابی درست می تواند در پیاده مدار کردن شهر موثر واقع شده وبه دنبال آن از حجم و تردد ماشین ها در خیابان ها و آلودگی و ترافیک بکاهد. چرا که نورپردازی صحیح پیاده راه ها امنیت، ایمنی و جذابیت فضاهای پیاده و پیاده راه ها را باعث می شوند.

طبقه بندی موضوعی

۳۸ مطلب در اسفند ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

چیست؟

در کشورهای در حال توسعه، به دلیل کمبود منابع مالی در تأمین سرمایه ی احداث پروژه های زیربنایی، توجه مسئولین این کشورها به سمت جذب منابع مالی بخش خصوصی داخلی و خارجی جلب شده است.

یکی از این رویکردها که در راستای مشارکت بخش خصوصی در قوانین داخلی کشور ازجمله "قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی"می باشد، انجام پروژه به روش ساخت-بهره برداری-واگذاری یا همان Build_Operate_Transfer می باشد که به اختصار BOT نامیده می شود.

در روش ساخت-بهره برداری-واگذاری، شرکت و یا شخص سرمایه گذار، مسئولیت طراحی، تأمین مالی و احداث پروژه را بر عهده خواهد داشت و بر اساس مجوز اعطایی از سوی دستگاه اجرایی و یا همان سرمایه پذیر، برای مدت زمان مشخصی از پروژه بهره برداری می کند و از محل درآمد حاصل از فروش محصول پروژه، اصل و سود سرمایه خود را بازیافت می نماید و بعد از انقضای مدت توافق شده، نسبت به واگذاری و انتقال پروژه به دستگاه اجرایی و یا همان سرمایه پذیر اقدام می نماید.

کشور ما نیز همانند دیگر کشورهای در حال توسعه، به منظور جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی (داخلی یا خارجی) در احداث پروژه های زیربنایی، چندین سند بلند مدت و میان مدت تنظیم نموده است که از آن جمله می توان به نشریه شماره 469 سازمان برنامه و بودجه کشور به شماره بخشنامه 100/100083 مورخ 1387/10/24 اشاره نمود.

این سوگیری در اجرای پروژه های زیربنایی ، ایجاب می کند که از ویژگیهای این روش اطلاع کامل حاصل شود تا بتوان سازگاری لازم برای استفاده از روش یاد شده را تأمین نمود. طراحی دقیق حقوقی و استفاده صحیح از ویژگیهای آن می تواند کمک شایانی به دستگاه اجرایی در تحقق اهداف توسعه کشور داشته باشد.

به منظور آشنایی بیشتر با این مبحث و رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید. 

https://kargosha.com/fa/product/id/2102

  • کارگشا کارگشا
  • ۰
  • ۰

آیین نامه تضمین معاملات دولتی

تضمین چیست؟

سپردن مال یا وجه نقد یا برعهده گرفتن تعهد فرعی یا مضاعف به منظور پایبندی به یک تعهد اصلی و شروط مربوط به آن را تضمین می نامند.

هدف از آیین نامه تضمین معاملات دولتی

هدف از آیین نامه تضمین معاملات دولتی، تحکیم تعهدات مناقصه گران یا داوطلبان و طرف های قراردادی، در اجرای قانون برگزاری مناقصات -مصوب 1383- و قانون آیین نامه معاملات دولتی -مصوب 1349- از طریق تبیین و تنظیم تضامین لازم برای معاملات با موضوعات مندرج در ماده یک این آیین نامه می باشد.

تمام دستگاه های موضوع بند "ب" ماده (1) قانون برگزاری مناقصات -مصوب 1383- و دستگاه های موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشور -مصوب 1386- و نیز مواد (2) تا (5) قانون محاسبات عمومی کشور -مصوب 1366- برای انجام معاملات و ارجاع کار در أخذ تضامین مورد نیاز، تابع ضوایط مندرج در این آیین نامه می باشند.

به منظور آشنایی بیشتر با این مبحث و رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید.


https://kargosha.com/fa/product/id/2101

  • کارگشا کارگشا
  • ۰
  • ۰

آیین نامه معاملات دولتی

به منظور رعایت شرایط و ضوابط حداقل مورد قبول در امور مربوط به برگزاری مناقصات، قرارداد و پیمان های منعقد شده در حوزه فعالیتهای اجرایی دولت و شرکتها، موسسات و سازمانهای وابسته به دولت؛ آیین نامه معاملات دولتی تصویب و به ارگان ها و وزاتخانه ها ابلاغ گردیده است.

شاید از خود بپرسیم که چرا در این آیین نامه بحث معاملات مطرح گردیده است؟

بهتر است بدانیم که آیین نامه به دلیل آن که علاوه بر تعیین روش در خصوص مناقصات، فرایند اجرای مزایدات، امور پیمانکاری و خرید خدمات مشاوره را هم تدوین نموده است، از اصطلاح «معاملات» استفاده نموده است.

متن آیین نامه به صورت جامع به مباحث مختلف برگزاری مناقصات و انعقاد پیمان و حتی برخی تضامین مرتبط با این موضوع پرداخته است ولی به منظور شفاف شدن ابعاد برخی موضوعات مرتبط، هر یک از موارد به فراخور اهمیت آن، در بخشنامه ها و آیین نامه های دیگر به صورت کامل مورد بررسی و اشاره قرار گرفته است.

بعد از تصویب این آیین نامه و به منظور ارتقا مفاهیم و کاربرد آن، اصلاحاتی در متن آیین نامه معاملات دولتی انجام شده است که این موارد نیز به پیوست تقدیم حضور همکاران و علاقمندان می گردد.

به منظور آشنایی بیشتر با این مبحث و رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید.

https://kargosha.com/fa/product/id/2100

  • کارگشا کارگشا
  • ۰
  • ۰

آشنایی با بخشنامه موافقتنامه و شرایط عمومی قراردادهای خدمات ژئوتکنیک و مقاومت مطالح

عملیات مطالعاتی ژئوتکنیک چیست؟

خدماتی از قبیل حفاری ها و انجام آزمایشهای صحرایی و آزمایشگاهی است که به منظور ارزیابی و شناسایی ساختگاه (مشخصات و پارامترهای مقاومت بستر زمین انجام پروژه یا موارد مشابه) انجام می گیرد. آن بخش از عملیات اجرایی ژئوتکنیک (مانند تزریق آزمایشی) که با اهداف آزمایش و شناسایی انجام شود، در چارچوب این خدمات قرار می گیرد.

یادآوری می گردد که کارهایی از قبیل آماده سازی و بهسازی بستر، تزریق و دیگر روشهای اصلاح زمین، سپر کوبی، شمع کوبی، پایدار سازی و سایر عملیات اجرایی هستند که در مرحله سوم طرح بوسیله پیمانکاران و عوامل اجرایی صاحب صلاحیت انجام می شود.

معرفی مختصر بخشنامه :

این بخشنامه با شماره 101/107726 در تاریخ 1382/06/08 با موضوع موافقتنامه و شرایط عمومی قراردادهای خدمات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح و با استناد به ماده (23) قانون برنامه و بودجه، آیین نامه استانداردهای اجرایی طرح های عمرانی و در چارچوب ضوابط فنی و اجرایی کشور، تصویب گردیده است که از نوع گروه اول (لازم الاجرا) می باشد و از تاریخ ابلاغ آن، برای انعقاد قراردادهای خدمات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح با واحدهای خدمات مشاوره ای ذیربط مورد عمل قرار می گیرد.

موارد کاربرد :

طبق متن بخشنامه شماره 100/31391 مورخ 1389/04/26 سازمان برنامه و بودجه کشور، این بخشنامه برای تهیه و تنظیم متن قرارداد مشاوره به منظور انجام خدمات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح مورد استفاده قرار میگیرد.

مواردی که این بخشنامه جایگزین آنها می گردد:

خاطرنشان می سازد که این بخشنامه، جایگزین قرارداد تیپ شماره 18 با عنوان قرارداد مطالعات و خدمات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح موضوع بخشنامه شماره 4698-12820/54-1 مورخ 1359/12/23 می گردد.

شما عزیزان می توانید به منظور آشنایی بیشتر با این مبحث و رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید.

  https://kargosha.com/fa/product/id/2110

  • کارگشا کارگشا
  • ۰
  • ۰

آشنایی با بخشنامه موافقتنامه و شرایط عمومی قراردادهای مشاوره:

معرفی مختصر بخشنامه :

این بخشنامه با شماره 54/2460-105/842 در تاریخ 1379/04/29 با موضوع موافقتنامه و شرایط عمومی همسان قراردادهای خدمات مشاوره و با استناد به ماده (23) قانون برنامه و بودجه، آیین نامه استانداردهای اجرایی طرح های عمرانی و در چارچوب ضوابط فنی و اجرایی کشور، تصویب گردیده است که به همراه مقررات ذیربط، از نوع گروه اول (لازم الاجرا) می باشد و از تاریخ ابلاغ آن، برای انعقاد قراردادهای مطالعه، طراحی و نظارت با واحدهای خدمات مشاوره مورد عمل قرار می گیرد.

موارد کاربرد :

طبق متن بخشنامه شماره 100/31391 مورخ 1389/04/26 سازمان برنامه و بودجه کشور، این بخشنامه برای تهیه و تنظیم متن قرارداد مشاوره به منظور انجام خدمات مشاوره در امور مطالعات معماری، راه های فرعی و اصلی، پل، تونل، بهسازی راه، لوله کشی آب و فاضلاب، طرح جامع شهرها، تهیه طرح توسعه و عمران -جامع- ناحیه، طرح هادی وستایی، مرحله اول بهسازی لرزه ای ساختمانهای موجود، خدمات مشاوره در دوره ساخت و تحویل کار (خارج از حوزه فناوری اطلاعات) مورد استفاده قرار میگیرد.

مواردی که این بخشنامه جایگزین آنها می گردد:

خاطرنشان می سازد که این مجموعه، جایگزین متن قراردادهای تیپ شماره 1 (مطالعات راه های فرعی)، شماره 2 (نظارت بر ساختمان راه های فرعی)، شماره 3 (مطالعات و خدمات نظارت کارهای معماری)، شماره 6 (نظارت بر ساختمان راه های اصلی)، شماره 7 (مظالعات راه اصلی)، شماره 8 (مطالعات پل)، شماره 9 (نظارت بر ساختمان پل)، شماره 11 (مطالعات و خدمات نظارت کارهای لوله کشی آب و فاضلاب)، شماره 12 (مطالعات طرح جامع شهرها)، شماره 14 (مطالعات مراحل مختلف بهسازی راه)، شماره 15 (مطالعات مراحل اول و دوم تونل) و شماره 19 (تهیه طرح توسعه و عمران -جامع- ناحیه) می گردد.

البته یادآوری می گردد که پیوست شرح خدمات این قراردادها به قوت خود باقی است.

شما عزیزان می توانید به منظور آشنایی بیشتر با این مبحث و رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید.

https://kargosha.com/fa/product/id/2109 

  • کارگشا کارگشا
  • ۰
  • ۰

اگر در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارید و در تنظیم قرارداد مشاوره و تهیه متن آن دچار تردید در انتخاب و یا عدم شناخت کافی از بخشنامه های مرتبط می باشید، مطالعه بخشنامه تهیه و تنظیم متن قرارداد مشاوره (به شماره 100/31391) را به شما توصیه می کنیم...

روش های تهیه و تنظیم متن قرارداد خدمات مشاوره :

سازمان برنامه و بودجه کشور، به منظور آشنایی دستگاه های اجرایی با متون قراردادهای مهندسان مشاور و استفاده صحیح از بخشنامه های متناظر با محتوای مورد نظر در بخش فنی اسناد درخواست پیشنهاد (RFP)، طی بخشنامه شماره 100/31391 مورخ 1389/04/26 و با استناد به بند "ب" ماده (26) آیین نامه خرید خدمات مشاوره، موضوع بند "هـ" ماده (29) قانون برگزاری مناقصات، بخشنامه های مربوط به تهیه و تنظیم متن قرارداد مشاوره و اصلاحیه آن را ابلاغ نمود.

شایان ذکر است که طی سالیان اخیر، بخشنامه های مربوط به برگزاری مناقصات در حوزه خرید خدمات مشاوره و همچنین تهیه و تنظیم متن قرارداد مشاوره، به دفعات تغییر نموده است که به تبع آن، باعث بروز مشکلاتی در حوزه مذکور از جهت انتخاب مشاورین ذیصلاح و عقد قرارداد با آنها گردیده است.

لذا به منظور جلوگیری از آشفتگی و بروز اشتباه در تنظیم متن قراردادهای مشاوره، بخشنامه حاضر توسط سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ گردیده است و ما مطالعه آن را برای فعالان این حوزه توصیه می کنیم.

شما عزیزان می توانید به منظور آشنایی بیشتر با این مبحث و رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید. 

https://kargosha.com/fa/product/id/2107


  • کارگشا کارگشا
  • ۰
  • ۰

فایل PDF مجموعه ضوابط سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص اجرای پروژه ها به روش طرح و ساخت (EPC غیر صنعتی و یا به عبارتی دیگر DB طراحی و ساخت)

معرفی روش طرح و ساخت (EPC) :

همانگونه که می دانیم اکثر پروژه های دستگاه های اجرایی کشور، با روش متعارف و یا سه عاملی اجرا می گردد. در این روش، مهندس مشاور، طراحی تفصیلی طرح یا پروژه را انجام داده و بر اساس آن، اسناد مناقصه برای طرح، تهیه شده و پیمانکاران تنها برای اجرای طرح، بر اساس طراحی تفصیلی یاد شده، مشخصات فنی و مقادیر مشخص کار، در مناقصه شرکت می کنند.

روش طرح و ساخت، یکی دیگر از روشهای اجرای پروژه ها می باشد. روش طرح و ساخت، خود به زیر گروه های دیگری تقسیم می گردد. در روش های طرح و ساخت، مسؤولیت طراحی و اجرای طرح در چارچوب خواسته های کارفرما و ضوابط مقرر، با یک قرارداد، به پیمانکار واگذار می شود.

از ویژگی های عمده این روش اجرا، کوتاه کردن زمان و انتقال برخی ریسکها و مسؤولیت ها از دستگاه اجرایی به پیمانکار (که ممکن است مستلزم تحمیل هزینه بیشتری برای کارفرما گردد) و قطعیت دادن به تاریخ تکمیل طرح و مبلغ پیمان است.

به کار گیری این روش، پیش نیازهایی دارد که از جمله آنها، لزوم داشتن توانایی دستگاه اجرایی در تعریف دقیق و کامل پروژه، قطعی بودن تأمین اعتبار مورد نیاز، اطمینان به وجود پیمانکاران توانمند و قابل اطمینان و توانمندی مدیریت دستگاه اجرایی در تحقق این نوع از روش اجرا می باشد.

ضوابط اجرای روش طرح و ساخت در پروژه های غیر صنعتی شامل موارد ذیل می باشد:

  • آیین نامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران طرح و ساخت (بخشنامه شماره 15117/ت29858هـ مورخ 1384/03/11)
  • آیین نامه ارجاع کار به پیمانکاران طرح و ساخت (بخشنامه شماره 12343/ت29856هـ مورخ 1384/03/02)
  • راهنمای ارجاع کار به پیمانکاران طرح و ساخت (بخشنامه شماره 101/85419 مورخ 1384/05/15)
  • دستورالعمل ارزشیابی پیمانکاران طرح و ساخت (بخشنامه شماره 101/85434 مورخ 1384/05/15)
  • دستورالعمل تهیه اطلاعات و مدارک طرح در کارهای طرح و ساخت (بخشنامه شماره 101/85422 مورخ 1384/05/15)
  • قرارداد همسان طرح و سخت (بخشنامه شماره 101/85428 مورخ 1384/05/15)
  • شرح خدمات مشاور کارفرما در کارهای طرح و ساخت (بخشنامه شماره 101/85425 مورخ 1384/05/15)
  • راهنمای مناقصه در کارهای طرح و ساخت (بخشنامه شماره 101/85430 مورخ 1384/05/15)

به منظور آشنایی بیشتر با این مبحث و رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید. 

https://kargosha.com/fa/product/id/2104


  • کارگشا کارگشا
  • ۰
  • ۰

فایل PDF بخشنامه شماره 54/201-105/735 با موضوع موافقتنامه و شرایط عمومی همسان قراردادهای خدمات مدیریت طرح - ابلاغ شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور جهت استفاده در متن قراردادهای خدمات مشاوره

آشنایی با مفهوم مدیریت طرح و بخشنامه های مرتبط با آن:

منظور از خدمات مدیریت طرح چیست و مدیر طرح کیست؟

واحد خدمات مدیریت طرح، مشاوری است که بر اساس آیین نامه تشخیص صلاحیت مشاوران در پایه یک یا دو تخصص مورد نظر، تشخیص صلاحیت گردیده و در فهرست واحدهای خدمات مدیریت طرح توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قرار گرفته باشد.

بنابراین مدیر طرح شخصیتی حقوقی است که مسئولیت مدیریت، راهبردی، اجراء و عملکرد یک طرح را برعهده می گیرد.

معرفی مختصر بخشنامه :

این بخشنامه با شماره 54/201-105/735 در تاریخ 1380/01/28 با موضوع موافقتنامه و شرایط عمومی همسان قراردادهای خدمات مدیریت طرح و با استناد به ماده (23) قانون برنامه و بودجه، آیین نامه استانداردهای اجرایی طرح های عمرانی و در چارچوب نظام فنی و اجرایی کشور، تصویب گردیده است که به همراه مقررات ذیربط، از نوع گروه اول (لازم الاجرا) می باشد و از تاریخ ابلاغ آن، برای انعقاد قراردادهای خدمات مذکور با واحدهای خدمات مشاوره ای ذیربط مورد عمل قرار می گیرد.

موارد کاربرد :

طبق متن بخشنامه شماره 100/31391 مورخ 1389/04/26 سازمان برنامه و بودجه کشور، این بخشنامه برای تهیه و تنظیم متن قرارداد خدمات مشاوره در حوزه قراردادهای خدمات مدیریت طرح مورد استفاده قرار میگیرد.

و در انتها :

شما عزیزان می توانید به منظور آشنایی بیشتر با این مبحث و رسیدن به جواب سوالات خود و یا ارائه هر گونه انتقاد و پیشنهاد به بخش مشاوره آنلاین کارگشا مراجعه فرمایید.

  https://kargosha.com/fa/product/id/2116


  • کارگشا کارگشا
  • ۰
  • ۰

این بخش حاوی تصاویر و مشخصات و نقشه ها ی (پلان، نما، برش) مربوط به 5 ویلای مدرن می باشد.

برخی از اطلاعات مربوط به ویلاهای موجود در این بخش به شرح زیر می باشد: 

mediterranean villa

https://kargosha.com/fa/product/id/1287

  • کارگشا کارگشا
  • ۰
  • ۰

طراحی ویلا های مدرن با مساحت بین 500 تا 600 متر مربع

این بخش حاوی تصاویر و مشخصات و نقشه ها ی (پلان، نما، برش) مربوط به 4 ویلای مدرن می باشد.

برخی از اطلاعات مربوط به ویلاهای موجود در این بخش به شرح زیر می باشد: 

toblerone house

نام: Toblerone House

معمار: studiomk27

مکان: São Paulo - São Paulo, Brazil

مساحت:   590 متر مربع

سال ساخت:  2011  

ویژگی های شاخص: مفهوم اساسی این ویلا به عنوان یک تصویر بی همتا  میتواند توصیف شود. طبقه ی اول این مجموعه آزاد بوده با درب های شیشه ای بزرگ کشویی که قاب های چوبی خود را نگه میدارند و توسط تیر های بتنی مشخص میشوند. طبقه ی اول یک برنامه ی جمعی را در خود جای میدهد، از جمله نشیمن، تجهیزات و امکانات و آشپزخانه. در طبقه ی دوم سه اتاق خواب موجود است به همراه یک خانه ی تئاتر.

villa G

https://kargosha.com/fa/product/id/1288

  • کارگشا کارگشا